Vad gör man?

Vad gör man?

Allt börjar med en idé, du som elev har en idé du skulle vilja göra verklig. Du kanske har fått i uppdrag av den lokala bowlingföreningen att göra en app till iOS och Android, din idé handlar om att man ska kunna boka och betala sin bowlingbana redan innan man kommer dit. Så att allt är färdigbetalt. Det är bara ett av många exempel på vad du kan tänkas göra i inriktningen. En gång är det en app, en annan gång en webbplats med ett diskussionsforum. En tredje gång ett datorspel. Men exemplet här idag är för en app till bowlinghallen. Låt oss börja!

Ditt första steg handlar om att göra en skiss på hur appen ska fungera, din skiss gör du kanske på papper, eller i mjukvaran Adobe Xd, där får du de grundläggande funktionerna, men framför allt utseendet i appen att fungera. Du lägger in menyer och knappar, text och bilder och bygger grunden till det gränssnitt som den som bokar bana och betalar ska använda. Hur gör man det lättanvänt och snyggt? I början bygger man fram själva idén och funktionerna och bryr sig inte så mycket om hur man ska skriva själva koden. Användaren och gränssnittet är viktigt i början. Hur gör du det lättare för användaren att göra det den behöver?

 

Du skissar fram hur du tänker till en början, du vill att bowlinghallens varumärke ska vara med, du vill att det inte ska vara för mycket information som trängs i mobilappen – ”Det ska vara enkelt, inget onödigt” säger läraren. Du klurar på hur man enklast kan visa vilken bana man ska boka, hur man enklast kan betala. ”Vi vill kunna ta emot betalning med swish” säger uppdragsgivaren. 

Tillbaka